سمینار مطالعات اجرا، فروپاشی یک دیوار بلند
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۱۵۷۳
برگزاری سمینار مطالعات اجرا به همت رضا سرور و بهزاد آقاجمالی میتواند دامنه انحصار دولت در حوزه پژوهش تئاتر را تاحدودی محدودتر کند. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - احسان زیورعالم
برخی از سر تعصبات خود به تئاتر عنوان مادر هنرها میدهند. هیچگاه مدعیان این موضع دلیل یا دلایلی مبنی بر این مادربودگی خودخوانده ارائه ندادهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کافی است برای یک روز سری به سایت انتشارات راتلج بزنید و در میان کتابهای یکی از مهمترین ناشران حوزه علوم انسانی گشتی بزنید تا از انبوه کتابهایی تئاتری از اندیشمندان حوزههای روانشناسی، جامعهشناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، انسانشناسی، تاریخ و ... دچار حیرت شوید. نویسندگانی که عموم مطالعاتشان در حوزههای تخصصیشان است، تئاتر را در اشکالی چون Drama، Performance و Theater ارزیابی کردهاند و آن را با سنگ آگاهی خویش محک زدهاند. این وضعیت منجر به آفرینش نظریات و آرایی شده است که به رشد تئاتر غرب یاری رسانده است. در مقابل تئاتر ایران در حوزه پژوهش، پشت همان دیوار بلند خود، در انقیاد نویسندگان خود است. به عبارتی برای مشروعیت یافتن نوشتههای یک نویسنده در حوزه تئاتر، شما باید تئاتری باشید. این وضعیت اما محصول چیست.
با نگاهی به تاریخچه پژوهش تئاتر در ایران میتوان دو عامل را در این بنبست فکری مدنظر قرار دهیم. نخست دولت و دوم جشنواره تئاتر فجر. دولت به عنوان عامل مشروعیتساز تئاتر در کشور همواره خود را به عنوان عامل اصلی پژوهش تئاتر نیز دانسته است. در اوایل انقلاب، با رخوت حوزه نشر، دولت اقدام به رفع کاستیهای علمی میکند. انتشارات نمایش در فقدان ناشران تئاتری، اقدام به تألیف، ترجمه و انتشار متون تئاتری میکند. این رویه در دوره علی منتظری به یکی از محورهای مرکز هنرهای نمایشی بدل میشود. انتشار مجله نمایش و تبدیل شدن این بخش به مرکز پژوهش، گامهایی بود که دولت برای ارتقای علمی تئاتر برمیداشت؛ اما این وضعیت منجر به نوعی انحصار شد. کافی است به کتابها نگاه کنید تا دریابید دایره نویسندگان در چهل سال گذشته دستخوش تغییر چندانی نشده است و حضور هر فرد در بخش پژوهش به محدود شدن دایره رفقا منجر شده است تا شکسته شدن دایره.
دولت امر پژوهش را به بخش خاصی از اساتید دانشگاهی اختصاص داد و از همین رو، دانشکدههای تئاتری در حوزه پژوهش ضعیفتر شدند؛ چرا که دولت پول بهتری برای پژوهش میپرداخت تا دانشگاه. یک کتاب ساده برای یک نویسنده یا مترجم میتوانست درآمدی چند برابری نسبت به چاپ یک کتاب در بازار آزاد داشته باشد. این مسأله انحصار را بدتر میکند.
در سوی دیگر سمینارهای پژوهشی به جشنوارهها خلاصه شدند. اگرچه هر بار با ترفندهایی تلاش شده است سمینارها از سایه جشنوارهها خارج شوند؛ اما این مهم منجر به جمع شدن چند شخصیت همیشگی در سالن کنفرانس تئاتر شهر و سخنرانیهایی برای خود شده است. دایره مخاطبان این پژوهشها به سبب تکراری بودن موضوعات و شخصیتها و البته حضور همان انحصار همیشگی هم مزید بر علت میشود. کافی است به کتابهای جشنوارههای فجر نگاهی کنیم تا دریابیم در حوزه پژوهش چگونه دولت به کانالیزه کردن موضوعات و سخنرانان پرداخته است. این وضعیت موجب شده است نگاههای بینارشتهای در تئاتر از میان رود. مهمتر آنکه پای تئاتریها نیز از موضوعات بینارشتهای بریده شده است.
این روزها محمدرضایی راد نمایش «فرشته تاریخ» را روی صحنه برده است. بخش مهمی از این نمایش به نقش والتر بنیامین در تبیین «تئاتر اپیک» و گفتگوهایش با برتولد برشت اختصاص یافته است. در ابتدای نمایش نیز مخاطبان میتوانند کتابی را لابی چهارسو خریداری کنند با عنوان «فهم برشت». کتاب مجموعه مقالاتی است که بنیامین در باب اندیشه برشت، کارگردان مشهور تئاتر و از دوستانش نگاشته است. به عبارتی یک فیلسوف دستگاه فلسفیش را بر پایه انگارههای تئاتری قرار داده است. عجیب هم نیست که رساله دکتریش «خاستگاه نمایش سوگبار آلمانی» است. به عبارتی رشد برشت در گرو روابط بینارشتهای بوده است.
نقش آسیبرسان دولت زمانی داغ میشود که اخیراً دفتر پژوهش اقدام به برگزاری چند نشست تخصصی در حوزههای مختلف کرده است. برای مثال یکی از این نشستها در باب حقوق معنوی اثر هنری است و جالب اینکه سخنرانان این نشست مترجم نمایشنامه هستند، نه حقوقدان. به عبارتی دولت تمایلی به جذب دیگر ساحتهای علوم انسانی ندارد؛ حتی در حوزه تخصصی. نمونه دیگر در حوزه مدیریت است که خبری از متخصصان این امر نیست؛ بلکه به سراغ مدیران تجربی تئاتری رفته است. این وضعیت برای دیگر بخشهای این نشستها نیز صادق است.
در مقابل دولت با برونسپاری مسئولیت خود اتفاق مبارکی را رقم میزند. سمینار مطالعات اجرا میتواند نمونه موفقی از شکسته شدن انحصار و فرو ریختن آن دیوار بلند باشد. یک نشست بینارشتهای با حضور شخصیتهایی که اساساً تئاتری نیستند. حتی تئاتریهایش از بدنه اصلی آن نیستند. دایرهای است که خارج از دایره سابق تشکیل شده است و اجتماع آن به یک مجموعه تهی ختم میشود. این رویه شکستن تابویی است که تئاتر ایران را آزار میدهد. کافی است به یادداشتهای روزانه در حوزه تئاتر نگاهی بیاندازیم تا دریابیم چگونه یادداشتها از حضور اندیشمندان حوزه علوم انسانی تهی است. چگونه جامعهشناسان تئاتر را فراموش کردهاند یا انسانشناسان خیالی برای مطالعه تئاتر ایران و ریشههایش ندارند.
همین بریدگی علوم انسانی از تئاتر ایران توهم مادربودگی تئاتر را بیش از پیش مشخص میکند؛ چرا که مادر بودن تئاتر در غرب حداقل ناشی از آن مرکزیت فکری است که علوم انسانی را بر سر یک موضوع هنری تجمیع میکند. این رویداد در ایران در موقعیت منفی نموداری قرار دارد. سمینار مطالعات اجرا با حضور شخصیتهایی چون صالح نجفی و حسام سلامت، برای شکستن دیوار بلند لازم است؛ اما کافی نیست. هر چند چندی پیش مراد فرهادپور نیز در تئاتر شهر حضور یافت؛ اما با کمی توجه میتوان دریافت شخصیتهای دعوتی به یک جریان وابسته هستند و علوم انسانی ایران فراتر از یک جریان است. برای رسیدن به آن مادر آرمانی در تئاتر نیاز است شخصیتهای دیگر را نیز درگیر کرد و شاید تداوم سمینار مطالعات اجرا بتواند کمک شایانی به این امر کند. دعوت از اساتید حوزه سیاست، اقتصاد، جامعهشناسی و ... بدون شک تئاتر را ارتقا میدهد و دریچههای نویی برای تئاتریها میگشاید. دریچههایی که با آجر مسدود شدهاند.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر شهر اداره کل هنرهای نمایشی تئاترمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تئاتر شهر اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر تئاتر شهر اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی در حاشیه جلسه پاسخگویی به مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مرحله دوم انتخابات گفت:در مرحله اول انتخابات، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و ۴۵ نماینده برای انتخاب باقی ماندهاند. انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه و بالغ بر ۱۱۰۰۰ شعبه صورت میگیرد. انتخابات در ۸ حوزه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام میگیرد.
بنابر روایت ایسنا، وی افزود: در این حوزهها علاوه بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. آموزشهای لازم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم مردم در دور دوم نیز حضور پرشور و ارزشمندی را رقم بزنند.
وزیر کشور همچنین با ارائه توضیحاتی درباره بودجه اختصاص یافته به دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این طرح در گذشته تصویب شده بود که رئیس جمهور دستور آن را صادر کردند البته این منابع مربوط به یک سال نیست بلکه مربوط به کل طرح میباشد. یکی از موضوعات مهم ما انسداد مرزهاست و با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور بر این موضوع دارند، دستور آن را صادر کرده و کارهای آن در حال انجام است.
وحیدی تاکید کرد: این اتفاق قرار است در تمام مرزهای کشور بیفتد اما با توجه به حساسیت، مرزهای شرق و غرب به ویژه مرزهای شرقی اولویت دارد.
۲۷۲۱۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900673