عبور از دیوار بلند انتقاد با انیمیشن کوتاه
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۶۹۶۲۲
مدتی است که انیمیشن های کوتاه یک دقیقه ای که اکثر چاشنی طنز دارند، فضای مجازی را از آن خود کرده اند و البته این نوع انیمیشن ها که چندان هم تکنیک قوی ندارند، ذهن مخاطب را درگیر کرده و آن ها را با خود همراه می کنند، انیمیشن های «دیرین، دیرین»، «پندانه»، «اینارو» و... چند نمونه از این انیمیشن ها هستند، اما سوال ما از کارشناسان انیمیشن این بود که آیا نبود تکنیک قوی در این انیمیشن ها یا ماندگار نشدن آن ها در ذهن انتظار زیادی به شمار می رود و جزو نقاط قوتشان محسوب می شود یا خیر؟
انیمیشن های کوتاه فضای مجازی را به دست انیماتورها بسپاریم
سیدعلیرضا گلپایگانی استاد دانشگاه و داورجشنواره های مختلف انیمیشن در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار ماندگاری از انیمیشن های کوتاهی که در فضای مجازی دست به دست می شود، درست است یا نه، به برنا گفت: این انیمیشن هایاینترنت و فضای مجازی، من را یاد کاریکاتورهای روزنامه ای می اندازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گلپایگانی در خصوص این انیمیشن ها توضیح داد: انیمیشن هایی که الآن رایج شده و بعضی ها محبوب هستند، برای ماندگاری ساخته نشدند؛ یعنی عملا واکنشسازندگانشان به اتفاقات و اخبار روز است که در کشور ما کم نیست؛ یعنی به قدری اخبار متعدد سیاسی و اقتصادی داریم که دستمایه سازندگان این آثار می شود و عمدتا به زبان طنز این اخبار را نقد می کنند. به طبع این انیمیشن ها جذاب هستند و به گونه ای به مخاطب اطلاع رسانی می شود یا مطالب نقد می شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر عنوان کرد: این انیمیشن های کوتاه بر اساس گفته های سیاستمداران، هنرمندان و سلبریتی ها ورزشکارها، عملا در عین اطلاع رسانی و نقد گونه مفرحی دارد و ساختار پیدا کردند و مدعی اسکلت ثابت اند؛ یعنی یک مدل کاملا مشخصی دارند. افراد و کاراکترهای ثابتی در این انیمیشن ها هستند که واکنش نشان می دهند و می دانیم واکنش آنها نسبت به اخبار چیست و بعضی هایشان به زبان خاص خودشان واژگان یا تکیه کلام های خاصی دارند. این مدل انیمیشن ها اغلب ساده هستند یعنی عمدتا بر اساس دیالوگ و کلام پیش می روند و کمتر بر اساس موقعیت های فیزیکی و اکشن های تصویری هستند. متن بر اساس کلام است و ما داریم یک متن رادیویی یا نمایش رادیویی را با تصویر می بینیم.
داور هشتمین جشنواره پویانمایی تهران افزود: آن تصویر در واقع حالت تزیینی دارد، ولی به هر حالچون از وسایل ارتباط جمعی مثل گوشی های موبایل و صفحات اینترنت استفاده می کنند، بیننده بیشتر جذب می شود. ما نمونه های صوتی هم داریم، اما چون محور انیمیشن است، تکنیکی ساده دارند و حتی گاهی به نظر می رسد افرادی تسلطی به تکنیک انیمیشن ندارند، ولی عمدتا کلام و شوخی هاکلامی است و بعضی ها از خط و کلام متعارف خارج می شوند، ولی برای اینکه بتوانند ماندگار شوند و فیلتر نشوند یا از فعالیتشان جلوگیری نشود، سعی می کنند خط مرزهایی را حفظ کنند ولی با زهم از خط های متعارف کمی فاصله می گیرند تا بتوانند جذاب باشند و بتوانند جسورتر به آن مقوله ها بپردازند. این انیمیشن ها بر اساس زمانه و ابزراهای ملی به وجود آمدند.
مدیرعامل موسسه انیمیشن حرکت کلیدی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نبود تکنیک قوی یکی از جنبه های مثبت این نوع انیمیشن ها،آشنایی مردم با انیمیشن است، گفت: من اهمیت تکنیک را در مرحله چندم می بینیم؛ یعنی اعتقاد دارم کسانی که درباره انیمیشن نمی دانند نیز از این فرم استفاده کردند، اما معتقدم حال که این فضا جذاب و مخاطب پسند است، بهتر است که به دست هنرمندان واگذار شود.
او یادآوری کرد: این انیمیشن ها برای ماندگار شدن و افزایش طول عمر مفیدشان بهتر است از هنرمندان انیمیشن کمک بگیرند، چون آنها هم می توانند خلاقیت های بصری را به این کارها اضافه کنند و هم اینکه به معنای احترام گذاشتن به مخاطب است. مخاطب را وادار نکنیم که یکسری تصاویر مبهمو زشت و غلط را ببیند. کسانی که در این فضا فعالیت می کنند، برای اینکه به مخاطبشان احترام بگذارند، بهتر است که از صدا و تصویرسازی مناسبتری نیز بهره بگیرند و دائما نیز در حال ارتقا باشند تا بتوانند عمر مفید و بالاتری داشته باشند.
خبرنگار: نسرین بختیاری
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۶۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
به گزارش قدس آنلاین از روابط عمومی پروژه، انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» به کارگردانی محمد لطفعلی و نویسندگی و تهیهکنندگی هادی فیروزمندی از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره، به سومین دوره جشنواره بینالمللی انیمیشن کاریبتونز (Caribetoons International Aanimation Festival) کلمبیا راه یافت.
این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ می ۲۰۲۴ برابر با ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر سانتا مارتا ی کشور کلمبیا برگزار میشود.
همزمان با اولین حضور بینالمللی «آوای ابرها»، از پوستر بینالمللی این اثر که طراحی آن برعهده سینا رعیتدوست بوده است، رونمایی شد.
هدف جشنواره کاریبتونز، تشویق ساخت انیمیشنهای سمعی و بصری و همچنین ارایه سناریوهاییست که در آن شیوههای دیجیتالی توسعه یافته به کار برده شده است. همچنین این رویداد استعدادهایی را که در این حرفه در سطح منطقهای، ملی و بینالمللی مطرح میشوند، شناسایی میکند.
در خلاصه داستان «آوای ابرها» که روایتی از دل بمبارانهای متعدد بر سر کودکان غزه دارد و با تکنیک دوبعدی دیجیتال ساخته شده، آمده است: کودکان فلسطینی نمیمیرند، آنها برای مدت کوتاهی به جایی میان ابرها سفر میکنند...
دیگر عوامل این اثر عبارتند از؛ مدیر هنری: محمد لطفعلی، طراحی و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشنبین، تدوین، انیمیشن و کامپوزیت: سینا پورجلال، مهدی خماریان، طراح گرافیک: سینا رعیتدوست، روابط عمومی: سپیده شریعترضوی و محصول: مرکز فیلم جوان سوره.
پخش بینالمللی این انیمیشن کوتاه برعهده مرکز بینالملل سوره است.
محدثه رضایی