درنگی در پشت دیوار بلند حاشا
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۳۰۵۰
محمدحسین انصارینژاد در یادداشتی درباره مجموعه شعر «حاشا» مینویسد: این دفتر از حیث تنوع قالب و عناصر فرمی و بیرونی شعر و درونمایه و جوهره عمیق شاعرانگی، خواندنی و قابل تأمل است و میتواند صاحبان پسندهای گوناگون را راضی نگه دارد. ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات
خبرگزاری تسنیم، محمدحسین انصارینژاد:
زین گلستان به حیرت شبنم رسیده ایم
باید دری به خانه ی خورشید باز کرد
«بیدل»
در اینکه شهرستان ادب با همتی بلند، پنجرههایی روشن بر چشمانداز بدیع و دلنواز شعر و ادب اصیل و دغدغهمند گشوده و زمینه شکوفایی شاعران جوان و خوش قریحهای که در تب خلاقیت میسوزند را فراهم نموده، کمترین تردیدی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کمترین هم چندی است که با شوقمندی مجموعه شعرهایی را که توسط این مؤسسه فرهنگی متعهد و ارجمند منتشر میشود، با درنگ و تأمل میخوانم و طراوتی تازه میکنم.
اما به قول کلیم کاشانی، «شعر اگر اعجاز باشد بی بلند و پست نیست»، طبیعی است که مواجهه من با این مجموعه شعرها نیز متفاوت باشد. بعضی را بسیار بپسندم و با آنها زیستی خوش داشته باشم و بعضی را کمتر و چندتایی را هم فقط از سر ارادت بخوانم و چنگی به دلم نزند.
چون با دست اندر کاران این مجموعه دوستی عمیق و دیرین دارم و آن عزیزان هم به من لطف بسیار دارند، میتوانم صریح و بی پرده بگویم با بعضی مترها و خط کشیهای کارشناسان در گزینش شعرها چندان موافق نیستم.
حتی گاهی رویکرد دوستان را ناخواسته به نوعی بازگشت ادبی شبیه میدانم البته با رنگ و لعاب امروزین. یعنی غلبه شعار بر شعر و کمرنگ شدن عناصر شاعرانگی و«چه گفتنها». پاره ای از این سرودهها بیشتر به خطابه و بیانیهای سیاسی میمانند با چاشنی شاعرانگی اندک. حتی تبلیغات رسانهای دوستان درباره چند مجموعه شعر خاص که گاهی برجستگی چندانی هم ندارند را اندکی افراطی میبینم و آن را حمل بر تشویق و رویکرد شاعر پرورانه عزیزان میدانم. اما حکایت من با «حاشا» از جنس دیگر است. اوقاتی طولانی در کوچه باغ شاعرانگیهایش قدم زدهام و به تماشا نشستهام. «حاشا» در دل و دماغ من، رایحهای متفاوت دارد که حاشا شدنی هم نیست!
«حاشا»، یکی از هفت جلد کتابی بود که در سفرهای درمانی هم با من همسفر بود و از کتابهای بالینی آن روزهای آشفتگی؛ لذا برداشتهای شتابآمیزم را از این دفتر، به شیفتگان شعر اصیل ورسالتمند، تقدیم میکنم:
برداشت اول:
دفتر شعر«حاشا»، با طرح جلدی تماشایی در 76 صفحه منتشر و در دسترس شیفتگان شعر و ادب قرار گرفته است، این دفتر از حیث تنوع قالب و عناصر فرمی و بیرونی شعر و درونمایه و جوهره عمیق شاعرانگی، خواندنی و قابل تأمل است و میتواند صاحبان پسندهای گوناگون را راضی نگه دارد. در حوزه فرم، شاعر مثل بسیاری از هم نسلانش، خود را در حصار سه چهار وزن خوش آهنگ و پرکاربرد، محصور نکرده است؛ بلکه با بهرهوری از وزنهای مختلف و متناسب با فضا و ساختار و محتوا، تنوع موسیقیایی در خور تحسینی به سرودهها بخشیده است. این همخوانی و همخونی در بیشتر شعرها محسوس است و در فصل «نیماییها» محسوستر.
در حوزه قافیه نیز که به تعبیر نیمای بزرگ «زنگ کلام» است هم ابتکار شاعر به روشنی آشکار است و ناگهانگی و تازگی قوافی، بر غافلگیری ذهن مخاطب می افزاید و لذت حاصل از زمزمه شاعرانگیها را مضاعف میکند:
دوشنبه بود که لرزاندی
بلور اشک من این شیشه شکستنیام
دوشنبه بود که بردی
دل فکسنیام را
(حاشا/ صفحه 27)
و از این هنرمندیهای فرمی در کار شاعر کم نیست؛ اما به صورتی کاملا طبیعی و گره خورده با آهنگ طبیعی کلمات. چه زیبا میگوید شهید عین القضات همدانی: «ای عزیز! لفظ و معنا را چون قالب و جان دان. لفظ آدمی بر جان افتد از آن جا که حقیقت است نه بر قالب...» آری پیوند لفظ و معنا، ذاتی و اورگانیک هست. و چه خوش ترنمی از صائب تبریزی:
لفظ و معنا را به تیغ از یکدگر نتوان برید
کیست صائب تا کند جانان و جان از هم جدا
برداشت دوم:
با تأملی کوتاه در این دفتر در مییابیم که شاعر جوان ما حرفی برای گفتن و دردی برای گریستن دارد. تب و تاب خلاقیت و رسیدن به کشفهای بدیع و چشم دیدهای تازه که نشانگر بی تابی روح جستجوگر شاعر است در جای جای سرودهها آشکار است.
در بیشتر نیمایی سرودهها که به برداشت من اوج کار شاعر است، هم با طرح های بدیع روبرو میشویم و هم با پایان بندیهای ابتکاری و درخشان. عاطفهای نیرومند آمیخته با صمیمیت زبانی و تصویری گره خوردگی با عناصر زندگی، از دستگیرههای اصلی شاعر ماست.
نگاه شاعر، به محیط پیرامون، ژرف و متفاوت است و از حسآمیزی و ایهامهای بدیع بهره میبرد و مخاطب را به تأملاتی عمیق و کشفآمیز وا میدارد:
ای کاش باد
هرسال در حوالی پاییز
بابرگ ها
این قدر تند حرف نمی زد
ای کاش بادرخت
امسال باز قهر نمیکردند
این برگهای نازک نارنجی
البته طبیعی است که سایهسار درخت بلند و بارآور نیماییهای جاودان زنده یاد قیصر زیستن ها و شکفتن ها را تجربه کرده باشد. درکنار سادگی و صمیمیت زبانی و حسمندی تصویری، دو ویژگی دیگر هم یادآور شعر قیصر است. یکی نوع وزنها به ویژه بحر رمل یا زنجیره فاعلات فاعلات. و دیگر نوع کاربرد قافیه ویژه با تاکید بر ضربه موسیقیایی در پایان بندی شعرها. البته خلاقیت ذهنی و زبانی شاعر را در بیشتر سرودهها آشکار میبینیم. به ذوق و برداشت من نیمایی های شاعر از کارهای دیگر شاعران آفتابگردانی که تاکنون منتشر شده است و خواندهام عمیقتر است و رنگ و بویی متفاوتتر و دلپذیرتر دارد.
برداشت سوم:
شاعر، دربیشتر قالبها طبع آزمایی کرده که به ویژه با غزل برخوردی شاعرانه تر دارد. غزلها "آنی" دارد که دل را تکان میدهد؛ البته گاه دو دستگی واژگانی و تعابیر کهنه و امروزین در غزلها دیده میشود که فراوان نیست. ترک اولیهای دستوری و دستاندازهای زبانی هم کم و بیش به چشم میخورد.
مثلا تکرار «که» ربط بیش از سیاق طبیعی و معمولی زبان یا ترکیب «باد سموم» که در اصطلاحات ادبی «سموم» در خود کلمه «باد» مستتر است. ناگفته نماند غزل ها، بیشتر در فضای کلی حرکت می کنند و توصیف موقعیت های خاص و روایتگری و...که غزل امروز را کاربردی می کند در آن ها کمرنگ است.
برداشت آخر:
به نظر می رسد در پس زمینه ی شعرها، بیش از اندیشه عمیق و ته نشین شده، احساسات و مضمون های پر رنگ باشد. البته موضع مندی شاعر واقعا ستودنی است. شاعر را سال گذشته در اردوی آفتابگردان ها که در بوشهر برگزار شد، دیدم. و دقایقی با هم همنفس بودیم. او را جوانمردی به شورمندی و زلالی شعرهایش یافتم.
تبریک میگویم به یزدانی عزیز، برای اصالت خودش و شعرهای اصیلش. چشم به راه فرداهای آفتابی تر و شعرهای بسیار درخشانتر این شاعر خوشقریحه و دوستداشتنی میمانم. فرداهایی که بسیار نزدیکاند.
نوشتم آن چه دل فرمود، گفتم آن چه پیش آمد
مرا بی اختیاریها به خجلت متهم دارد
انتهای پیام/
R1013197/P1013197/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط شهرستان ادب ادبیات دینی و آیینی کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شهرستان ادب کتاب و ادبیات شهرستان ادب کتاب و ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنجهای پنهان»
مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: بهمناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنجهای پنهان» انجام شد.
جواد کشانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محلههای هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نهتنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.
وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیستهاند که کلام و اشعار ظریف و دلنشینی دارند.
مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنجهای پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگهداشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.
کد خبر 748477